Datum zveřejnění: 
29. 10. 2025
V jižní Kalifornii proběhl první zkušební let nadzvukového letounu NASA X-59. Experimentální stroj je výrobcem navržený tak, aby co nejtišeji překonal zvukovou bariéru. Pokud při testech prokáže své schopnosti, mohly by se nadzvukové letouny časem opět vrátit do civilní dopravy.

Zuzana Drábková,redaktorka

Letiště v kalifornském Palmdale krátce po východu slunce. Na ranveji na svůj první testovací let čeká nadzvukový letoun NASA X-59. Po chvíli se experimentální letadlo vydává vstříc nebesům. Nehlučné nadzvukové letadlo míří k Edwardsově letecké základně, kde přibližně o hodinu později přistává. Ve vzduchu ho doprovází sledovací letadlo NASA. Start v tu chvíli sleduje okolo dvou stovek leteckých expertů a inženýrů. X-59, kterou pro americkou NASA vyrobila společnost Lockheed Martin, má speciální tvar, díky němuž je sonický třesk, který běžně vzniká při překonání rychlosti zvuku, mnohem méně slyšitelný.

Jan Klesa, expert Ústavu letadlové techniky, FS ČVUT

Pokud je příď letounu jako X-59 dlouhá, štíhlá a svírá malý úhel s rychlostí letu, tak je tedy /nesrozumitelné/ méně intenzivní a ten vnímaný třesk nebo vnímaný hluk při průletu letounu je nižší.

Petra Ondrouchová, redaktorka

V porovnání se stíhačkami má připomínat jen tlumené bouchnutí. Vývoj a testování X-59 rozhodně nebyly levné. NASA od roku 2018 vyplatila výrobci v přepočtu téměř 11 miliard korun.

Jan Klesa, expert Ústavu letadlové techniky, FS ČVUT

Současné dopravní letouny mají omezenou rychlost letu a nelze to už zvyšovat dál. Pokud se podaří vyvinout tiché nadzvukové letadlo, tak bude možné létat i nad pevninou a snížit dobu letu.

Zuzana Drábková, redaktorka

Při prvním zkušebním letu ale stroj letěl rychlostí 370 km v hodině, tedy výrazně nižší, než je rychlost zvuku. Jestli se letadlo skutečně stane novou hvězdou civilní dopravy, tak napoví až následující testy. Petra Ondrouchová, televize Nova.

Zdroj: 
TV NOVA