Jaké nároky na přípravu klade stavba ve výši několika stovek metrů?
Je potřeba si uvědomit, že jde o konstrukci, která se nachází jinde, než se většinou staví podobné typy mostů. Ty jsou realizovány většinou přes nějakou mořskou úžinu či jezero, většinou v rovinatějších oblastech, kde se dá použít standardní lodní technika. Dá se v mostárně vyrobit ocelová konstrukce, přepravit ji po moři a následně ji pomocí těžkých jeřábů nebo speciálních zvedacích zařízení zvednout. Tady nic takového není. Jsou tu poměrně masivní skalní svahy. Všechno se buduje ve vysoké výšce. Problém začíná už jenom s tím, jak dostanete to ohromné množství materiálu do takto nepřístupného údolí a do takovéto oblasti. Druhý problém je, jakým způsobem tam zrealizujete hlavní nosné lano, které má ohromný průměr, splétá se přímo na místě, opět bez pomoci nějaké lodní techniky a všechno v té vysoké výšce. Následně dostat do tohoto prostoru mohutný příhradový trám, opět bez možnosti lodní techniky. V tomto případě si zhotovitelé poradili jakousi speciální lanovkou, kterou zaváželi jednotlivé dílce do té definitivní polohy, což je samozřejmě extrémně komplikované. A když se podíváte na to údolí, tak tam jsou nepochybně silné větry, které jim omezovaly možnosti využití této technologie, takže určitě museli práci nějakým způsobem přerušovat a čekat na klidnější podmínky. Je to samozřejmě inženýrská výzva, která je, řekl bych, mimořádná a unikátní, ale jak je vidět, tak se to Číňanů podařilo.
Dokážete říct, proč jsou Číňané tak dobří při dosahování takovýchto rekordů ve výškách u mostů?
Čína je v současné době průmyslová velmoc, asi možná největší průmyslová velmoc na světě. A proto, aby se rozvíjela, potřebuje infrastrukturu, která bude stavěná relativně rychle. Má na to prostředky, má spoustu technických vysokých škol, spoustu inženýrů, které dokáže vychovat, má velké zásoby a možnosti z hlediska materiálů a má silný tlak na výstavbu. Takže zatímco my se v řadě případů snažíme povolit nějakou mostní konstrukci, projít stavebním řízením, tak u nich je v těchto případech povolovací proces zcela jistě mnohonásobně rychlejší. A mohou se soustředit právě na technické překážky, nikoliv na ty administrativní.
Pro nás laiky, jaké materiály jsou vůbec typické pro takové stavby? Jsou to ocelové nebo betonové konstrukce?
V zásadě stále používáme tradiční materiály – ocel nebo beton. Samozřejmě mají daleko vyšší pevnosti, než jsme mívali třeba v historii. Dají se používat i uhlíková vlákna, ale ne pro tyto typy mostů. To je zatím spíš taková vývojová větev pro nějaké speciální podmínky. A když se podíváme na tu nosnou konstrukci, tak pro toto rozpětí je to samozřejmě ocel, která má hlavní výhody vysokou pevnost a nízkou hmotnost. A hmotnost, vlastní tíha mostu, je zásadní parametr, který nám ovlivňuje veškeré namáhání a dimenzování celé nosné konstrukce.
Co je na takových stavbách finančně nejnáročnějšího? Asi to budou přípravné práce, aby se vůbec mohlo začít stavět, jak jste to popisoval.
Máme základní ukazatele nákladů na metr čtvereční mostu a tyto náklady se zvětšujícím s rozpětím, což v sobě obsahuje právě ty technologické požadavky na montáž a přípravu nosné konstrukce. A potom se to zvyšuje také z hlediska přístupnosti území, přístupnosti pro běžnou montážní techniku. Takováto konstrukce se může z hlediska jednotkové ceny pohybovat několikanásobně výše než běžný most, třeba čtyřikrát nebo pětkrát. Ty náklady tady jsou opravdu významné. Cena za materiál není tak fatální, ale cena za montáž může být srovnatelná s cenou za výrobu ocelové konstrukce.