Datum zveřejnění: 
11. 6. 2025
To umožňuje nový systém, který vyvinuly týmy českých technických škol. Pro policisty by mohlo jít pro bezpečnější možnost, jak zastavit například prchajícího řidiče. Jak nový systém funguje? O tom si teď na Českém rozhlasu Vysočina bude František Jirků povídat s výzkumníkem Zdeňkem Lokajem z Českého vysokého učení technického v Praze.

František Jirků, redaktor

Jakou technologií dokážete zastavit auto na dálku?

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Využíváme stávající standardizovanou technologii, která se již postupně implementuje do nově vyráběných vozidel. Jedná se o komunikaci mezi vozidly a mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou, takže vlastně my už tam využíváme něco, co v tom vozidle je a je nad tím vystavěna nadstavba, která nám umožní tomu autu poslat příkaz, aby se třeba zaktivovala elektronická brzda, případně, abychom třeba aktivovali přívod paliva a uzavřeli ho.

František Jirků, redaktor

Kolik aut dokáže vaše technologie v současnosti teoreticky zastavit?

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

V současné době je to čistá 0 tím, že my tam nemáme možnost autorizovaným způsobem vozidlo požádat, nebo mu dát příkaz, aby zastavilo nějakým způsobem. V podstatě v současné době to nelze, ale ta technologie, kterou umíme k tomu využít, už je v dnešní době zhruba v milionech aut.

František Jirků, redaktor

Co momentálně brání tomu, aby se váš software mohl používat v každodenním provozu?

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Je to o tom, že musíme mít již standardně pro definované účely a definované situace možnost funkcionalitu třeba té elektronické brzdy aktivovat. V současné době tam nemáme přístup. To znamená, že musí být nějaké pravidlo, nějaký zákon, nějaké nařízení, které přikáže automobilkám, aby tuto funkcionalitu policejním složkám v definovaných případech zpřístupnily. 

František Jirků, redaktor

Kam by se systém mohl vyvíjet dál?

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze

Do budoucna očekáváme, že právě budeme volat už nějakou nativní funkci toho vozidla, aby zastavilo, aby třeba zajelo ke krajnici. To znamená, snažíme se využívat ty softwarové věci, které v tom autě již jsou a jenom je autorizovaně zavolat.

František Jirků, redaktor

Jak je váš software zabezpečený, aby nemohl auta zastavovat?

Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze 

Každý využíváme vlastně standardní bezpečnostní mechanismy, jako když třeba banky zabezpečují transakce. My využíváme obdobné mechanismy tak, abychom opravdu zabezpečili komunikaci, abychom zajistili to, že zavolat tu funkci může opravdu někdo, kdo k tomu má oprávnění.

František Jirků, redaktor

To byl Zdeněk Lokaj, výzkumník z Českého vysokého učení technického v Praze. A povídali jsme si o tom, jak by v budoucnu mohla policie zastavovat auta.

Zdroj: 
ČRo Region