Datum zveřejnění: 
10. 6. 2025
Čeští studenti se historicky poprvé zapojí do celosvětové soutěže v úsporné jízdě Shell Eco-marathon. Až do neděle se na polském Silesia Ringu bude tým Fakulty dopravní ČVUT snažit ujet se svým prototypem elektrického auta co nejvíce kilometrů na jednu kilowatthodinu.

Speciální vozidlo studenti vymysleli a postavili za tři čtvrtě roku. Trochu připomíná formuli, protože usednout za volant je podobně složité. Ljubov Kozlová, pilotka vozítka týmu Green Gliders, musí nejdříve rozepnout pásy a odmontovat volant, aby se do kokpitu auta vůbec vešla. „A jak vidíte, tak tady vůbec není místo ani pro loket. Jen na pohyb toho volantu,“ komentuje Ljuba, která ve vozítku vlastně leží. Auto navrhli řidičce přímo na míru. „Využili jsme na to nejdřív změření těla v pozici, kterou bude mít v tom vozidle a potom jsme jí udělali 3D sken,“ vysvětluje vedoucí týmu Michal Cenkner, který byl zároveň iniciátorem celého projektu na Fakultě dopravní ČVUT.

Aerodynamická tříkolka

Samotné vozítko vypadá jako tříkolka s černým povrchem. Na délku má 2,6 metru a v šířce 125 centimetrů. Je vyrobeno z laminovaného karbonu, takže všehovšudy váží 45 kilogramů. Důležitá je samozřejmě jeho aerodynamika. Ta je zásadní pro úsporu paliva. Například křidýlka držící přední kola mají rohy zaoblené tak, aby se přizpůsobila ideálnímu obtékání vzduchu. V části u zadního kola se nachází mozek celého vozítka. Sériový motor, který se běžně užívá u elektrokol. Na zapojení řídící jednotky a dalších komponentů pracoval David Rozbauer z Fakulty elektrotechnické ČVUT. „Hned za baterií máme měření energie, tam vznikají ty výsledky jako takové,“ popisuje elektroinstalaci. Nastartovat vozítko je věda sama o sobě. „Vložím tam klíč, tím zapnu tu logickou část, rozsvítí se volant a poté se přednabije regulátor. Pak už se to jenom sepne tím druhým tlačítkem. Poté je to nastartované, a kdyby člověk zmáčkl plyn, tak už může jet,“ vysvětluje Rozbauer. Auto dokáže jet až 40km/h. Tým ale cílí na rychlost o 15 kilometrů za hodinu nižší. Při ní se totiž vyrovná poměr rychlosti a účinnosti stroje.

Soutěž úsporných aut

Ve 40leté historii soutěže studenty postavených úsporných aut je tým z ČVUT Green Gliders prvním z České republiky. Podle pořadatelky Jany Voštinárové se tým mladých inženýrů nemusí vůbec bát. „To, co dokázali už za ten rok, to znamená sestrojit vozidlo, které jde na takovouto náročnou soutěž, je obrovským úspěchem,“ dodává. Letos se na polském Silesia Ringu sejde konkurence více než 120 týmů. Ty nejúspěšnější dokážou se svými stroji přesáhnout 4500 kilometrů na jeden litr paliva. Čeští studenti budou spokojeni, pokud na svém premiérovém závodu dosáhnou hranice 500 kilometrů na jednu kilowatt hodinu.

Zdroj: 
irozhlas.cz