Datum zveřejnění: 
20. 5. 2025
tudentský závodní tým eForce Prague Formula představil svoji novou elektroformuli CTU.25. Studenti Českého vysokého učení technického (ČVUT) vyhlížejí novou sezonu. Konkrétně sezonu ve Formula Student, což je mezinárodní studentská soutěž technických vysokých škol. Za cíl si dává umožnit studentům získat zkušenosti nejen v oboru studia, pro sezonu se vždy sestavuje nový monopost, následně poměřuje síly s více než 800 týmy z celého světa.

„Vloni jsme měli velmi úspěšnou sezonu. Teď chceme dosáhnout ještě lepších výsledků. V letošním roce nás čekají čtyři závody. První začínají v červenci v Nizozemsku. Následují v Maďarsku a pak v Mostě v Česku, moc rád bych vás všechny pozval, stojí to za to. Samotný vrchol sezony je opět v Německu ve druhé polovině srpna,“ lákali zástupci studentského týmu na slavnostním představení nového monopostu.

Jeden z hlavních aspektů nové formule je prý hmotnost. „Ušetřili jsme přes dvacet kilogramů. Nejvíce hmotnosti na sestavě bylo ušetřeno 45 procent, jednalo se o ráfky, kdy místo hliníkových jsme použili návrh uhlíkových. Abychom věděli, že fungují, dělali jsme nespočet testování. Dalším důležitým faktem je 20 procent úspory hmotnosti na nápravách. Došlo ke změně z ocelových na uhlíkové trubky. Došlo také o 250 procent snížení odporu v celém chladícím okruhu. Byl to jeden z problémů, se kterým jsme se v minulé sezoně potýkali. Došlo tedy k velké změně v chladícím systému.“

Vrcholem motorsportu je podle studentů aerodynamika. „Letošní monopost má o dvacet procent vyšší přítlak, než tomu bylo u předchozího vozu. S vyšším přítlakem přichází větší odpor, a proto jsme navrhli také systém DRS, který nám dovolí snížit odpor o třicet procent na rovinkách, a měl by tedy dovolit dosáhnout lepších časů. Takový příklad uvedu přední křídlo, i přesto, že jsme zvětšili jeho komplexnost téměř pětkrát, kdy z pouhých pěti profilů, co jsme měli vloni, máme letos 24. I když jsme provedli tuto změnu, tak se nám podařilo na celé sestavě uspořit deset procent hmotnosti,“ popsali.

Talentované studenty kromě různých dynamických disciplín a závodů čekají ještě takzvané statické disciplíny, mezi něž se řadí například engineering design, kdy se hodnotí pokročilosti konstrukčního návrhu vozidla a úrovně souvisejících technických znalostí. „Všichni rozhodčí z průmyslu, motorsportu a největších firem na světě nás zkouší, jaké jsou naše znalosti a jestli je náš návrh monopostu tak, jak by si ho představovali. Ve finále této disciplíny v Německu bylo přibližně 120 rozhodčích. Tři hodiny nás grilovali. Byl to jeden z nejhorších zážitků mé pětileté historie v týmu. Bylo to pravdu těžké, ale tohle nás posouvá dál,“ vzpomínají studenti.

Zdroj: 
prahain.cz