Datum zveřejnění: 
22. 2. 2025
České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) otevírá sedm nových magisterských programů učitelství předmětů, jako je například matematika, fyzika či chemie, i odborných předmětů. Nové obory mají podle zástupců univerzity pomoci s nedostatkem učitelů některých předmětů na středních školách. O nedostatku kvalifikovaných učitelů či pedagogů některých specializací se hovoří dlouho. Akreditace nových programů schválil Národní akreditační úřad, uvedla ve čtvrtek škola v tiskové zprávě.

Nové studijní programy učitelství matematiky, fyziky a chemie se budou podle zástupců univerzity vyučovat na fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské. Učitelství odborných elektrotechnických a kybernetických oborů bude na fakultě elektrotechnické, informatika na fakultě informačních technologií, stavební předměty na fakultě stavení a strojírenské předměty na fakultě strojní. Magisterské studium bude navazovat na předchozí bakalářské studium v daných či podobných programech ČVUT nebo jiných vysokých škol. Pedagogickou a obecně didaktickou část přípravy budoucích učitelů bude zajišťovat Masarykův ústav vyšších studií ČVUT. Jednotlivé fakulty pak budou rozvíjet odborné znalosti budoucích učitelů. "Příprava těchto programů vycházela ze strategického záměru ČVUT, které hledá cesty, jak zaujmout mladé lidi a vést je ke studiu technických a přírodovědných oborů. Všichni víme, že jenom dobrý učitel dokáže formovat zájem žáků a studentů a dokáže ovlivnit jejich profesní dráhu," řekl rektor školy Vojtěch Petráček. Nové učitelské programy budou moci zájemci začít studovat v akademickém roce 2025/2026. Formy studia a podmínky přijímacího řízení budou postupně zveřejňovány na webových stránkách fakult . Projekt vznikl v rámci Národního plánu obnovy. Odborná kvalifikace učitelů středních škol klesala mezi školními roky 2018/2019 a 2022/2023 z 96,2 procent na 91,4 procenta. V minulém školním roce stoupla o zhruba dvě procenta. Ve výroční zprávě za školní rok 2023/2024 to uvedla Česká školní inspekce. Zajistit výuku odborně kvalifikovanými pedagogy se stále lépe dařilo gymnáziím a středním odborným školám s maturitními obory, uvedla inspekce. I ve středních odborných školách s obory nematuritními se podle ní situace mírně zlepšila. Stejně jako v minulých letech v navštívených středních školách neaprobovaní pedagogové nejčastěji vyučovali informační a komunikační technologie, cizí jazyky, odborné předměty a matematiku. Alarmující je podle inspekce další nárůst neaprobované výuky v případě informačních a komunikačních technologií. Podíl středních škol, ve kterých nebyl tento předmět vyučovaný pouze specializovanými učiteli, činil v roce 2022/2023 téměř 48 procent, v roce 2023/2024 téměř 53 procent. 

Zdroj: 
Pražský deník