Jan Mareš, redaktor
Ačkoliv v tramvaji sedí řidič, v tomto případě tam je jen jako pojistka. Tramvaj zastavila před modelovou překážkou sama. Je to výsledek spolupráce pracovníků Západočeské univerzity v Plzni, ČVUT v Praze a dalších firem, včetně Škoda Group, která patří stejně jako televize Nova pod skupinu PPF.
Zdeněk Lokaj, Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Využíváme nějaké detekční a senzorické technologie, které dokáží detekovat oblast kolem tramvaje. Zároveň dokáží přijímat informace z okolí té tramvaje a zároveň z dopravní infrastruktury.
Karel Janečka, vedoucí katedry geomatiky, Západočeská univerzita v Plzni
Tam se bavíme někde na úrovni centimetrů, kdy jsme skutečně schopni na základě těch dat modelovat objekty s centimetrovou přesností.
Jan Mareš, redaktor
I tady tramvaj sama zpomalila díky komunikaci se zařízením, které mají zabudovaná některá nová auta. To v případě hrozící srážky upozorní řidiče obou vozidel. Podobně by to mohlo fungovat u chodců.
Martin Volný, výkonný ředitel INTENS Corporation
Pokud chodec s mobilem půjde koukat do mobilu a bude se blížit tramvaj, tak by ta tramvaj ho měla varovat o tom, že se blíží.
Jan Mareš, redaktor
Autonomní tramvaje by mohly v Česku jezdit už za pár let.
Jiří Liberda, ředitel digitální agendy Škoda Group
Stane se to tehdy, až všechny technologie budou stejně spolehlivé a bezpečné jako člověk, až budeme mít připravený legislativní rámec, v rámci kterého budeme schopni vozidlo schválit a až společnost bude ochotna do takového vozidla nasednout.
osoba
Určitě bych se trošku bála, ale asi by to nebylo špatný, si myslím.
osoba
Já myslím, že je v tom budoucnost.
Jan Mareš, redaktor
Nebála byste se?
osoba
Ani ne.
osoba
Asi bych se trošičku bála, ale říkám, je to nová tramvaj, takže uvidíme za pár let.
Jan Mareš, redaktor
Zatím ale bude systém testován v současných tramvajích spíše jako asistent řidiče. Jan Mareš, televize Nova.