Datum zveřejnění: 
11. 4. 2024
Magazín z prostředí vědy a moderních technologií, to je Experiment, na Radiožurnálu ho vysíláme každou sobotu dopoledne mezi devátou a desátou hodinou. Ale reportáže z dílny naší vědecké redakce pro vás máme i během týdne a jednou uslyšíte hned za pár minut. Bude z automobilového dne při ČVUT, kde odborníci představili třeba první české nákladní auto na vodík, autonomní asistenty nebo vylepšené nabíječky pro elektromobily. Inteligentní systémy v autech a elektrický pohon, to v Česku záleží zatím spíš luxusním vozům. Odborníci ale čekají, že se to brzy změní. Vidět to bylo třeba i na akci pořádané ČVUT Automotive Day, kam vás teď bereme ve večerním Radiožurnálu.

Martin Srb, redaktor

--------------------

Tiché elektromobily, hybridy, vodíková auta. Celkem 42 vozidel se předvedlo na třetím ročníku automobilového dne, který pořádá Masarykův ústav vyšších studií ČVUT . Autorem akce je Oldřich Bronec.

 

Bronec, ČVUT

--------------------

Současný auta jsou vysoce sofistikovaný, to není jenom o pohonu, to je taky o systémech podpory řízení a mnoho z těch věcí se vyvíjí ve spolupráci s ČVUT, anebo máme tady naproti Vysokou školu chemicko-technologickou, vlastně se tím otevírá cesta ke spolupráci těch škol, fakulty začínají spolupracovat, komunikovat spolu, a to je jeden z těch cílů.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

Odborníci z ČVUT se zabývají například výzkumem autonomního řízení. Zatím to zdaleka nejsou auta bez řidiče, ale některé automobilky například chtějí, aby auto poznalo, po čem zrovna jede. A podle toho upravilo rychlost a pérování, vysvětluje Zdeněk Hanzálek z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky.

 

Hanzálek, ČVUT

--------------------

To je odvislé od třídy toho vozu, protože ta senzorika bývá dost nákladná, dneska řada automobilů už má v sobě kameru, ta je relativně laciná, takže mívá třeba i více těch kamer, mívá v sobě radar, a to jsou dvě jednotky, které vám umožní docela dobře už vytvořit si informaci o tom, co se kolem vás děje. My jsme například dělali detekci příčného práhu na vozovce, tzv. retardérů, rozpoznání typu vozovky, jestli je to asfalt, jestli je to zámková dlažba, jestli jsou to třeba hladké kostky, jestli je to vlhké.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

Spíše v kategorii luxusních vozů se také podle odborníků snáze prosazují moderní pohony jako elektřina nebo vodík navzdory tomu, že před 10 a více lety experti odhadovali, že elektrický pohon prokáže svoje přednosti spíše u užitkových aut. Nákladní automobil byl na výstavě u ČVUT jediný.

 

Pončík, Tatra

--------------------

V rámci České republiky je to první vodíkový nákladní vozidlo, které bylo vyvinuté a vyrobené u nás.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

Ukazuje Jakub Pončík z Tatry.

 

Pončík

--------------------

Elektromotor, který pohání kompletně celý hnací trh, a další elektrokomponenty, které se nacházejí pod kabinou a za kabinou, kde se nacházejí palivové články plus baterie a celý chladící systém.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

Kde to plánujete testovat?

 

Pončík

--------------------

Máme zákazníky, kteří by toto vozidlo rádi využili v povrchových dolech. Že někdy po polovině roku spustíme testovací provoz.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

U nich kromě pohonu vodičkovými články pracují čeští vývojáři také na nákladním voze s motorem, na spalování vodíku i na čistě elektrickém nákladním autě. Těch je v Česku zatím málo. Podle centra dopravního výzkumu se u nás loni zaregistrovala jen dvě. To by se ale mohlo změnit, říká Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.

 

Pokorný

--------------------

Byla oznámena ministerstvem průmyslu a obchodu výzva na podporu elektromobility pro podnikatele. Je řada zákazníků, kteří čekali, až ta výzva bude spuštěna, to znamená, že se to víceméně jakoby doplní.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

Podle Josefa Pokorného u nás přibývá elektrických aut pomaleji než v ostatních evropských zemích. Dá se to vysvětlit i tím, že v jiných zemích stát podporuje pořizování aut, zatímco u nás dotuje nabíjecí infrastrukturu, dodává Libor Hladík z Pražské energetiky.

 

Hladík

--------------------

Je více dobíjecích stanic než aut, průměrná využitelnost dobíjecí stanice se pohybuje kolem jedné, dvou transakcí denně. Ti největší hráči jsou energetiky, ČEZ, E.ON. a Pražská energetika, ale co se začíná hodně rozvíjet, tak je tzv. neveřejné dobíjení jako depa dobíjecí anebo v domácnostech.

 

Martin Srb, redaktor

--------------------

Podle energetiků jsou současné nabíjecí stanice ztrátové. Je to lepší nebo horší, než kdyby bylo naopak hodně elektrických aut a nebylo je kde dobíjet. Libor Hladík to přirovnává k otázce. jestli má být dříve slepice nebo vejce, záleží na tom, jak se bude vyvíjet elektromobilita a její podpora v příštích letech.

I o tom budou odborníci na půdě ČVUT diskutovat. Martin Srb, Radiožurnál.

Autor: 
Martin Srb
Zdroj: 
Český rozhlas - Radiožurnál