Datum zveřejnění: 
10. 4. 2024
Jiří Václavek, moderátor -------------------- Budoucnost automobilové dopravy v Česku, téma konference Automotive Day, kterou pořádá České vysoké učení technické v Praze . Připravené jsou ukázky nejnovějších modelů automobilů na alternativní pohony, jako je elektřina nebo vodík, i odborné přednášky. No a podrobnosti zjišťoval Václav Vohlídal.

Reportér

--------------------

Kromě současného stavu automobilového průmyslu v České republice se tady dnes bude řešit i budoucnost autonomního řízení, a to nejen u osobních vozidel, ale také u nákladní a nebo veřejné dopravy, no a budou se tady řešit samozřejmě i elektromobily, a to nejen to, jak budou připravené a jak bude vypadat jejich nabíjení v budoucnu, ale také to, jak je připravené a jak bude vypadat infrastruktura jejich nabíjení v budoucnu právě v České republice vzhledem i k plánům Evropské unie. No, a to je právě i téma pro mého hosta, kterým je Libor Hladík, vedoucí sekce e-mobility Pražské energetiky. Dobrý den, tak teď, když se podíváme na řeč čísel, tak v České republice je zhruba 22 500 elektromobilů, jak je ta infrastruktura pro tento současný počet elektromobilů v Česku připravená?

 

Hladík

--------------------

My jako poskytovatelé ty dobíjecí infrastruktury a provozovatele dobíjecí infrastruktury si myslíme, že počet dobíjecích stanic je dostačující, to, co naopak si myslíme, že nám chybí, je počet elektrovozidel na českých silnicích.

 

Reportér

--------------------

No, když se podíváme právě na to, co jste zmínil, tak Česká republika jenom za loňský rok, za ten počet registrovaných automobilů, právě elektromobilů, tak je druhá nejhorší v Evropě po Chorvatsku, tak kdyby těch aut bylo víc, jak to vlastně udělat? Jaké jsou tedy ty plány? Z pohledu infrastruktury je vše připraveno na větší počet aut a na covid.

 

Hladík

--------------------

Dneska průměrná využitelnost dobíjecí stanice v České republice jak u nás, tak i u konkurence se pohybuje někde kolem 1,5–2 %, zatímco v zahraničí ta využitelnost se blíží třeba až ke 14, 15 procentům, všichni poskytovatelé toho dobíjení nadále investují, protože věříme vlastně v tu budoucnost. A hlavně hráči, jako jsou ČEZ, e-on a my, Pražská energetika, tak vždy děláme vlastně jako infrastrukturu a infrastruktura se buduje na delší období, takže i my věříme, že čas elektromobility přijde a bude jednou ziskový.

 

Reportér

--------------------

O, doufejme, pozitivní budoucnosti elektromobility jsme se teď bavili s Liborem Hladíkem, vedoucím sekce e mobility Pražská energetika, děkuji vám za rozhovor. No a právě o infrastruktuře, a nejen o ní, o tom je i konference Automotive Day, kterou tady před Národní technickou knihovnu pořádá České vysoké učení technické v Praze. A trvat bude až do dnešních odpoledních hodin.

Autor: 
Václav Vohlídal
Zdroj: 
ČT 24