Datum zveřejnění: 
26. 3. 2024
Baltimore je významný přístav v sousedství Washingtonu DC. Leží na hlavním silničním tahu na Filadelfii a New York. Most byl jeho součástí. Guvernér státu Maryland požádal o uvolnění federálních prostředků na likvidaci škod. Z Baltimoru Bohumil Vostal a z Prahy Milada McGrathová, Česká televize.

Michal Kubal, moderátor ČT

--------------------

Odborníci se shodují, že most náraz tak velké lodi nemohl vydržet. Když zbořila nosník, byl pád konstrukce nevyhnutelný.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Loď vyrazila z přístavu po jedné ráno, otočila se směrem k mostu a po zhruba 20 minutách narazila do mostního pilíře. Loď je asi 300 m dlouhá, téměř 50 m široká a naložená kontejnery, má tak velmi vysokou hmotnost. Na konstrukci samotnou se podíváme s doc. Tomášem Rotterem z Fakulty stavební ČVUT. Pane docente, vítejte, dobrý večer.

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Dobrý večer.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Narazila loď do toho nejzranitelnějšího místa mostu?

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Ano, ta zranitelná místa jsou dvě, je to tento pilíř a ten pilíř, který vidíme zde.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Co by se stalo, kdyby to nebyl čelní náraz, ale loď se jenom dotkla daného pilíře?

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

No, záleželo by na míře toho dotyku, kdyby to jenom tak si lízlo, tak by se nic nestalo.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Zasažená byla ta střední ocelová část, tohle je ta část, která je přímo mezi dvěma hlavními pilíři, ale víme, že spadla část výrazně větší, proč právě tato část padla?

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Ta nosná konstrukce přes tato tři pole je spojitá. Jestliže jedna podpora je zrušena, tak ta konstrukce není schopná dále fungovat.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Proč vydržely ty nájezdové části, které na tuto konstrukci navazují?

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Protože ta energie z toho nárazu do té střední části se vůbec nedostala do těch nájezdových ramp.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Případné porušení téhle té části mohlo být dáno pádem mostu?

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Ano. Ano.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Co by se muselo stát proto, aby se dal takovýto pilíř ochránit před lodí, která do ní narazila?

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

To je fantazie. Nic takového nikde ve světě neexistuje. Musela by to být nějaká masivní betonová zeď několik set metrů dlouhá, která by byla schopná odolávat příčným silám při nějakém vychýlení lodi z toho plavebního koridoru. Ne, tudy cesta nevede, musí se zajistit to, že loď proplouvá tím plavebním koridorem.

 

Daniel Stach, moderátor ČT

--------------------

Popisuje Tomáš Rotter z ČVUT , děkuji vám za rozhovor.

 

Tomáš Rotter, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT

--------------------

Děkuji.

Zdroj: 
Česká televize - Události