Datum zveřejnění: 
25. 4. 2018

Radní Prahy schválili stavbu nového mostu v Libni, hotovo může být v roce 2022. Vznik dočasné lávky po dobu přestavby je zatím nejistý.

PRAHA Opravit unikátní stavbu, nebo postavit místo ní most nový? Toto dilema řeší v případě Libeňského mostu na pomezí Prahy 7 a Prahy 8 hlavní město už čtyři roky. Tehdy rozhodlo o kompletní přestavbě, před dvěma lety naopak pro citlivou rekonstrukci.
Poslední zvrat v případu nastal včera během jednání rady města. "Navrhujeme nahradit současný most novým," sdělil výsledek bouřlivé diskuse náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Tento postoj zdůvodnil časovou a finanční úsporou.
Také podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) hrála jednu z hlavních rolí v rozhodování otázka nákladů. "Rekonstrukce i stavba nového mostu vyjdou finančně stejně. Rozdíl je v tom, že novostavba bude mít životnost minimálně sto let, o opravený most budeme muset neustále pečovat," tvrdí primátorka. Hlasování však jednoznačné rozhodně nebylo. Pro bourání zvedlo ruku sedm radních z ČSSD a ANO, naopak tři zástupci Trojkoalice návrh nepodpořili. Znovu se tak ukázala nejednota vládnoucí koalice.
"Most od slavného architekta Janáka je potřeba opravit, nikoli zbourat. Je to prý dokonce poslední kubistický most na světě. Desítky let zanedbávaná údržba nemůže být důvodem pro bourání," zlobí se náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení), která byla proti.

Hotovo může být v roce 2022

Libeňský most je podle odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT v havarijním stavu. Začátkem roku musel být na šest týdnů uzavřen a provizorně zabezpečen. Vybudovat náhradu však nebude jednoduché.
Nejprve musí město nechat doplnit technickou dokumentaci zadání stavby. V příštích měsících ji předá firmám, které už před lety uspěly v prvním kole původního výběrového řízení na přestavbu. Ve druhém kole z nich pak vybere vítěze.
Příprava i následné práce mohou zabrat zhruba čtyři roky. "Pokud se podaří vybrat zhotovitele v první polovině příštího roku, tak je reálné mít hotovo na konci roku 2021 nebo v průběhu roku 2022," věří Dolínek.
Nový most by měl být obloukový o šířce 26 metrů, což je o pět metrů víc než nyní. Pro auta má vzniknout jeden pruh pro každý směr, uprostřed bude koridor pro tramvaje a po stranách prostor pro cyklisty a pěší.
Dalším z problémů, které bude muset magistrát v této souvislosti řešit, je náhradní dopravní řešení na dobu, kdy bude jinak hojně využívaný most kvůli přestavbě dlouhodobě uzavřen. Řeka je totiž v této oblasti široká až 850 metrů, proto nebude možné provizorně využít obvyklé železné konstrukce, z nichž jedna dříve dočasně sloužila například v Troji a mezi Pražany se pro ni vžil název Rámusák.
Přesto Dolínek tvrdí, že město jedno potenciálně vhodné místo proti proudu vytipovalo a nyní možnosti vybudování dočasné lávky prověřuje. "Umožnili bychom sem vjezd pro auta i náhradní autobusovou dopravu," plánuje náměstek.
Upozorňuje ale, že pokud by investice měla překročit 250 milionů korun, výstavba by nebyla příliš efektivní. V tom případě by lidé neměli k dispozici nejméně na dva roky žádnou adekvátní alternativu.

Část opozice Dolínka podpoří

Definitivně rozhodnuto však po úterním jednání rady stále není. Náměstek Dolínek svůj návrh musí ještě ve čtvrtek předložit ke schválení zastupitelstvu. Avšak je pravděpodobné, že projde i tady. Chybějící hlasy Trojkoalice totiž obstará část opozice.
"ODS prosazuje stavbu nového mostu, který bude sloužit Pražanům bez problémů minimálně dalších sto let," říká místopředseda osmičlenného zastupitelského klubu občanských demokratů Filip Humplík. Navíc TOP 09 bude mít v tomto případě volné hlasování a podle jejího šéfa Václava Novotného se větší část k tomuto plánu také připojí.
Stavbu nového mostu prosazuje také radnice Prahy 8. Druhá z dotčených městských částí, Praha 7, naopak toto řešení dlouhodobě odmítá. "Jen barbar může zvednout ruku pro zboření Libeňského mostu a jeho nahrazení zbytečně širokým mostem bez jakékoli architektonické hodnoty," podotýká starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě/KDU-ČSL).      

Autor: 
Matěj Ludvík
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes