Datum zveřejnění: 
29. 9. 2017

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Počet autobusů jezdících v Česku na stlačený plyn překročil tisícovku. Do hromadné dopravy se je snaží zařazovat stále víc měst. Poslední státní podpora vozů na alternativní pohon rozdělila skoro 3 miliardy. Podobné programy výhledově počítají s dalšími 10 miliardami.

Pavel HEJKRLÍK, redaktor:
Kladenský dopravní podnik letos získal 27 autobusů na stlačený zemní plyn. Do budoucna chce mít dvě třetiny vozového parku právě na CNG.

Lubomír LANDA, ČSAD MHD Kladno:
Kladno má celkem ve vozovém parku přes 170 autobusů a z toho i s těmito novými 27 máme už celkem 73 autobusů s pohonem CNG.

Pavel HEJKRLÍK, redaktor:
Doteď to stálo 190 milionů. Většina peněz šla z evropských dotací. I přes nízké ceny ropy je provoz těchto autobusů levnější a také šetří životní prostředí měst. Podle ČVUT vozy na plyn produkují jedenáctkrát méně oxidu dusíku.

Lubomír LANDA, ČSAD MHD Kladno:
73 plynových autobusů vypustí za rok provozu do ovzduší o 3 400 tun méně než stejný počet dieselových autobusů.

řidič autobusu, ČSAD MHD Kladno:
Ve srovnání s dieselovým motorem je tišší určitě tenhle motor.

Zdeněk SEMORÁD, náměstek pro sekci evropských programů, MMR:
My jsme původně vyhlásili výzvu na 1,7 miliardy korun. Přihlásilo se nám 37 projektů. Jsme se nakonec rozhodli ještě navýšit tu alokaci o další miliardu.

Pavel HEJKRLÍK, redaktor:
Například v Kroměříži už se rozhodli, že všechny autobusy budou časem jezdit právě na plyn. I tady chtějí evropské peníze.

Petr SEDLÁČEK, jednatel, Kroměřížské technické služby:
Byli bychom rádi, kdyby to bylo do konce roku 2020.

Pavel HEJKRLÍK, redaktor:
Spotřeba zemního plynu, na který jezdí auta v České republice, strmě stoupá. Za poslední 4 roky se více než zečtyřnásobila. Autobusů na CNG jezdí v Česku už více než tisícovka. Na jejich další rozšíření bude mít vliv i vývoj sazby spotřební daně na CNG. O zvýhodnění plynu po roce 2020 už teď jednají ministerstva průmyslu a financí. Pavel Hejkrlík, Česká televize.

Zdroj: 
ČT 1