Chodci bez reflexních prvků nebo cyklisté bez blikaček, to jsou nejohroženější účastníci silničního provozu. Myslí si to alespoň pracovník Ústavu soudního znalectví v dopravě Fakulty dopravní – Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) Jindřich Šachl. Ten na rádiu Zet upozornil, že mezi nejčastější příčiny nehod patří kromě špatné viditelnosti objektů i nedostatečná znalost a ukázněnost účastníků silničního provozu.
Studentům v předmětu Prevence silničních nehod zdůrazňuji, že v silničním provozu je nebezpečné všechno, co je špatně vidět. Ne, co není vidět, ale co je vidět špatně. Tím, co je špatně vidět může být nevhodné prostorové uspořádání komunikace. Například, že není náležitě viditelná zatáčka. To my asi neovlivníme. Co se ale týče účastníků, tak chodec, který se pohybuje za soumraku v tmavém oděvu, ohrožuje sebe i ostatní, kteří se mu budou vyhýbat. Oslovil bych i cyklisty. Mnozí cyklisté si pořídí červenou blikačku dozadu, ale málokterý si ji pořídí i dopředu. Pak zvyšuje pravděpodobnost, že mu někdo vstoupí ze strany do cesty, ale také, že tam hrozí střet s protijedoucím vozidlem, které předjíždí jiné vozidlo.
Vy jste teď upozornil na jednu věc a to, že účastník silničního provozu není jen člověk, který řídí auto, ale jsou to i spolujezdci, cyklisté, chodci… Která z těchto skupin je nejvíce ohrožena při dopravním provozu?
Cestující v automobilu jsou jako rytíř v brnění. Ne, že by byli úplně nezranitelní, ale ti, kteří takovou plechovou ochranu kolem sebe nemají, jsou těmi nejzranitelnějšími, když dojde k nějaké kolizi.
Je nějaká zvláštní dopravní situace, při které jsou chodci nejvíce ohroženi?
Řekl bych, že většina chodců dokáže v celku správně odhadnout, že přes koridor vozidla stihnou přejít nebo přeběhnout, ale kritická situace nastane, jestliže řidič přejíždí například z pruhu do pruhu. Radil bych tedy, než vstoupíte do vozovky, uvažte, zda přes dráhu přijíždějícího vozidla dokážete přejít, i když se bočně přemístí dále od vás.